Aspek reka bentuk pengajaran amatlah
penting terutamanya ketika guru ingin memilih serta menggunakan media
dalam pengajaran mereka. Model ASSURE (Smaldino, E. Heinich, R &
Molenda, M. (2005) memberi panduan kepada guru bagaimana media dipilih
serta dapat digunakan secara lebih berkesan dan bersesuaian dengan tahap
dan profil pelajar.
ASSURE ialah
akronim bagi perkataan Analyze learner (analisis ciri-ciri pelajar),
State objective (menyatakan objektif), Select Methods, Media &
Materials (Memilih kaedah, media & bahan), Utilize Media &
Materials (Menggunakan media & bahan) Require learner participation
(Memerlukan penyertaan pelajar) dan Evaluate & revise (Menilai &
mengulang kaji). Langkah-langkah yang terdapat pada model ini
memperlihatkan bahawa media bukan hanya dipilih sebagai alat bantu
mengajar tetapi sebagai bahan yang terancangan yang mengintegrasikan
aspek perancangan, pemilihan, pengubahsuaian dan penggunaan.
• Analisis ciri-ciri pelajar - Menganalisis
ciri-ciri pelajar seperti tahap, umur, latar belakang sosial, keadaan
bilik darjah & lain-lain yang berkaitan untuk disesuaikan dengan
pemilihan media pengajaran.
• Menyatakan objektif – Menyatakan
objektif penggunaan media dengan cara merangka aktiviti pengajaran
(guru & murid) sebagai sebahagian daripada rancangan mengajar.
• Memilih Kaedah, Media & bahan – Memilih media yang sesuai dengan menyatakan kaedah yang akan digunakan dalam sesi pengajaran.
• Menggunakan media & bahan– Media digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran mengikut kesesuaian tahap dan profil pelajar.
• Memerlukan Penyertaan Pelajar – Murid atau rakan sekelas dijemput bersama untuk menonton hasilan tersebut sebelum digunakan dalam pengajaran sebenar.
• Menilai & Mengulang kaji - Segala respons pelajar dengan rakan sekelas dalam sesi ini dicatat untuk membuat penambahbaikan.