Saturday 7 April 2012

Fungsi dan kelebihan Media Pengajaran

Memperjelaskan penyampaian mesej adalah lebih berkesan jika perkataan disertakan dengan gambar atau simbol yang lebih konkrit maknanya. Dengan media, segala simbol, verbal yang abstrak dapat dijelaskan. Dalam era teknologi komputer pula, penjelasan lebih berkesan dan menarik seperti penggunaan animasi, bunyi dan muzik dapat dilakukan.

Mengatasi batasan ruang, waktu, dan pancaindera, contohnya:

  • objek yang terlalu besar atau kecil boleh diganti dengan model, gambar, transparensi, filem atau video
  • gerak yang terlalu lambat atau cepat dapat dibantu dengan timelapse atau high-speed photography
  • kejadian yang berlaku pada masa lalu dapat ditampilkan dalam bentuk filem, gambar foto mahupun lisan
  • objek yang terlalu kompleks (misalnya mesin) dapat ditunjukkan dalam bentuk model, gambar rajah dan lain-lain
  • konsep yang terlalu luas atau abstrak dapat divisualkan

Penggunaan media pengajaran secara betul dan bervariasi akan dapat mengatasi sikap pasif pelajar kerana ia boleh menimbulkan minat, meningkatkan interaksi dan kefahaman pelajar tentang realiti. Pelajar boleh belajar kendiri mengikut kemampuan dan keselesaan masing-masing.

Pengalaman dan persepsi yang sama. Walaupun kurikulum dan bahan pengajaran ditentukan bagi setiap pelajar, sifat unik yang ada pada setiap pelajar, ditambah dengan persekitaran yang berbeza membuat guru mengalami kesulitan. Keadaan ini dapat diatasi dengan media pengajaran kerana kemampuannya dalam memberikan rangsangan dan pengalaman dan persepsi yang sama. Misalnya perisian sebuah kursus boleh digunakan berulang kali oleh pelajar tanpa merosakkan kandungan asal. Belajar secara berulang kali membantu pelajar membentuk persepsi yang sama dan tepat tentang sesuatu konsep atau prinsip.

No comments:

Post a Comment